نجوم

فراگیـــری دانــــش لــــذت بخــــش اســــت

نجوم

فراگیـــری دانــــش لــــذت بخــــش اســــت

بایگانی
نویسندگان




















مقامات شرکت ویرجین گلکتیک (Virgin Galactic) روز سیزدهم آذر اعلام کردند فضاپیمای جدید این شرکت، نخستین پروازِ بدون موتور خود را با موفقیت به انجام رسانده است. این پیروزی پس از سقوط مرگبار نمونۀ قبلی این فضاپیما که دو سال پیش رخ داد، گامی مهم برای این شرکت خصوصی به شمار می‌رود.

این پرواز آزمایشی را دومین نمونه از رده فضاپیماهای اِسپِیس‌شیپ‌تو (SpaceshipTwo به معنی فضاپیمای دو) انجام داده که به پیشنهاد دانشمند مشهور، استیون هاوکینگ، یونیتی نامگذاری شده است. این فضاپیما به کمک هواپیمای مخصوص حمل آن به نام وایت‌نایت‌تو (WhiteKnightTwo به معنای شوالیۀ سفید دو) ساعت 14 و 50 دقیقه، به وقت گرینویچ، به هوا برخاست و 50 دقیقه بعد، از آن جدا شد. سپس درحالی‌که موتورهایش خاموش بودند از ارتفاع 15 کیلومتری،  فرودی آرام را به کمک بال‌های خود آغاز کرد و 10 دقیقه بعد بر زمین نشست. وضعیت خدمه و دستگاه‌های یونیتی مطلوب گزارش شده است.

نمونۀ قبلی این فضاپیما که ظاهری مشابه آن داشت، در مهر 1395 بر فراز صحرایی در کالیفرنیا دچار سانحه و متلاشی شد. این حادثه‌ که ظاهراً به دلیل به کار افتادن پیش از موعدِ سیستمِ ترمز رخ داد، جان کمک خلبان را گرفت و به مصدومیت خلبان انجامید.

هدف نهایی ویرجین گلکتیک، بردن گردشگران به مرز فضا در ارتفاع صد کیلومتری است که طی سفری سه ساعته امکان تجربه کردن بی‌وزنی و مشاهدۀ چشم‌اندازهای بی‌نظیری از کرۀ زمین را به آنها خواهد داد. با اینکه هزینۀ بلیت این پرواز 250 هزار دلار (نزدیک یک میلیارد تومان) خواهد بود، از اکنون 600 نفر از جمله برخی چهره‌های مشهور هالیوود برای شرکت در آن ثبت‌نام کرده‌اند. البته به گفتۀ مسئولانِ ویرجین گلکتیک، این فضاپیما پیش از استفادۀ تجاری باید نخست مجمو‌عه‌ای از آزمایش‌های دشوارتر را پشت سر بگذارد تا از بابت ایمنی آن اطمینان حاصل شود.







۹۵/۰۹/۱۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
mer rjb

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی