نجوم

فراگیـــری دانــــش لــــذت بخــــش اســــت

نجوم

فراگیـــری دانــــش لــــذت بخــــش اســــت

بایگانی
نویسندگان

اروپا مصمم برای فتح سیاره سرخ

چهارشنبه, ۱۷ آذر ۱۳۹۵، ۰۸:۱۸ ب.ظ















به گزارش نجوم، به نقل از خبرگزاری رویترز، کشورهای عضو اِسا (ESA  سرواژه European Space Agency) بودجه‌ ۴۵۰ میلیون یورویی (معادل ۱۵ هزار میلیارد ریال) جدیدی را، با وجود شکست مأموریت اخیر سطح‌نشین این پروژه در اواخر مهر­ماه امسال، تصویب کردند. این بودجه در نشست ۱۲ آذر ماه، با شرکت تمام ۲۲ عضو این سازمان، تصویب شد.

قبلاً تیم پروژه اروپایی-روسی اگزومارس، مدارگرد مکنده­ گاز (gas-sniffing) را برای آزمایش فرود سطح‌نشین و بررسی نشانه‌هایی از حیات در گذشته و حال مریخ فرستاده بودند. قرار بود این ابزارها شرایط را برای فرود مریخ‌نوردی در سال ۱۳۹۹ آماده کند اما سطح نشین شیاپارلی به علت نقص در یکی از حسگرها سقوط کرد و از کار افتاد.

دبیرکل اسا می‌گوید: «اکنون دانشمندان ما باید سخت کار کنند تا به برنامه زمان‌بندی شده مریخ‌نورد برسند، ‌به‌ویژه که تأخیر در این پروژه از گزینه‌های ما نیست.» وی هم‌چنین معتقد است: «این کار آسانی نیست اما ما موفق خواهیم شد.»

بودجه این برنامه بخشی از بودجه‌ بزرگ‌تری است که اسا از همه ۲۲ عضو خود برای توسعه برنامه‌های فضایی‌اش تقاضا کرده است. ‌همچنین، این برنامه توسعه شامل افزایش نقش کشورهای مشارکت کننده در ایستگاه بین‌المللی فضایی (ISS­ سرواژهInternational Space Agency ) نیز می‌شود. براین‌اساس، قرار شد تا سال ۱۴۰۴ فضانوردان بیشتری به ایستگاه بین‌المللی فضایی اعزام شوند.




۹۵/۰۹/۱۷ موافقین ۰ مخالفین ۰
mer rjb

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی