نجوم

فراگیـــری دانــــش لــــذت بخــــش اســــت

نجوم

فراگیـــری دانــــش لــــذت بخــــش اســــت

بایگانی
نویسندگان

فوءاد و سیاوش صفاریان پور

چهارشنبه, ۱۰ آذر ۱۳۹۵، ۱۱:۳۹ ب.ظ

ورود به تلویزیون

وی از حدود ۱۲ سالگی به اخترشناسی علاقه‌مند بود و این علاقه او را به سمت گسترش این علم کشاند. حضور او در صدا و سیما با ظهور دنباله‌دار هیل-باپ در آسمان انجام شد. او به همراه برادرش محمدفؤاد صفاریان‌پور در بهار ۱۳۷۶ به ساختمان صدا و سیما رفت. به علت دوقلوبودن توانستند به ساختمان راه یابند و پس از ارائه تقاضای ساخت برنامه دربارهٔ این دنباله‌دار به مسئولین شبکه ۲ به آنان در یک برنامه برای بیان صحبت‌هایشان ۱۰ دقیقه وقت داده شد. به دنبال این برنامه کوتاه مدت و استقبال از آن، بخش نجوم را به همراه برادرش در همان برنامه ادامه داد.

برنامه‌ها

سیاوش صفاریان‌پور از سال ۱۳۸۰ همراه برادرش به ساخت برنامهٔ آسمان شب است که یکی از قدیمی‌ترین برنامه‌های نجومی هفتگی در دنیاست. علاوه بر این او از سال ۱۳۷۸ به مناسبت‌های گوناگون نجومی مانند خورشیدگرفتگی، ماه‌گرفتگی، نوروز و ... به تولید ویژه برنامه‌های نجومی می‌پردازد که از جملهٔ مهم‌ترین آن‌ها می‌توان گذر زهره، آخرین کسوف قرن، اولین خسوف قرن و طولانی‌ترین کسوف قرن را نام برد.

صفاریان‌پور علاوه بر برنامه‌های نجومی به همراه محمدفؤاد، برنامه‌های تلویزیونی دیگری نیز تولید کرده است که تیک تاکو دایره ازجملهٔ آن‌هاست. هم‌چنین در برنامه‌های مردم ایران سلام، دایره و رادیو هفت به عنوان مجری حضور داشته است. کندو تجربه‌ای متفاوت در برنامه سازی علمی صفاریان پور است. برنامه پربیننده تابستان ۱۳۹۰ در شبکه چهار سیما که به واکاوی و بیان جذابیت‌های جهان دانش می‌پرداخت و علم را به زبان ساده در زندگی روزمره جستجو می‌کرد. او در طی سالهای ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۸ به مستندسازی مهمترین خورشید گرفتگی‌های جهان پرداخته است که حاصل آن مستند تلویزیونی جویندگان کسوف است. او یکی از اعضای مؤسس و عضو شورای مرکزی پروژه بین‌المللی صلح ستارگان است. صلح ستارگان پروژه بین‌المللی است که سعی در ترویج علم و صلح دارد.

هم اکنون برنامهٔ چرخ را که با زبان ساده موضوعات مختلف علمی را به تصویر می‌کشد به همراه فؤاد صفاریان‌پور در شبکه چهار سیما به روی آنتن می‌برد. این برنامه از شنبه تا چهارشنبه ساعت ۱۹ به روی آنتن می‌رود.

   ورود به رسانه اینترنت

در تیر ماه سال ۱۳۹۰ وب‌گاه دانش فضایی اعلام نمود که سیاوش صفاریان‌پور با ساخت و انتشار برنامهٔ جدیدی به نام راه شیری در آن وب‌گاه، قرار است دوستداران برنامه آسمان شب را در اینترنت دور هم جمع نمایدتلویزیون اینترنتی دانش فضایی اولین برنامه خود را به مناسبت رویداد تاریخی آخرین پرتاب شاتل‌های فضایی پخش کرد. تولید برنامه حرفه‌ای فارسی زبان و پخش آن اختصاصاً در اینترنت رویداد منحصر به فردی است.


منبع: nojooum.blog.ir

۹۵/۰۹/۱۰ موافقین ۰ مخالفین ۰
mer rjb

نظرات  (۱)

😮😊

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی