نجوم

بایگانی
نویسندگان

کشف حجم زیادی از یخ زیر پوسته سیاره سرخ

پنجشنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۵، ۱۲:۰۹ ب.ظ

درحالی‌که دانشمندان مقداری آبِ جاری روی مریخ یافته­‌اند تلاش‌ها برای یافتن منابع آب قابل اتکا برای سفرهای آتی بشر بر سیاره سرخ هم‌چنان ادامه دارد. در همین راستا دانشمندان مقادیر بسیار زیادی از یخ در زیر پوسته سرد مریخ از کلاهک یخی قطب تا بخش­های یخ زده میانی خاک سیاره سرخ کشف کرده‌­اند. این قطعه یخ بزرگ هم می‌تواند سرنخ‌­هایی از گذشته مریخ به ما بدهد و هم می‌تواند منبع کم‌نظیری برای تهیه آب فضانوردان در آینده باشد. طبق مطالعات اخیر ناسا، مقدار یخ اندوخته شده تا یک ششم حجم آب دریاچه خزر برآورد شده است و این مقدار تا مدت‌ها برای تأمین نیاز مریخ­‌نوردان کافی است.
محققان ناسا ناحیه متخلخلی از یخ را در منطقه‌ای معروف به «یوتوپیا پلتینیا» (به معنی دشت بهشت) شناسایی کرده‌­اند که تقریبا در نیمه راه قطب شمال و خط استوای مریخ است. این توده عظیم یخ تقریبا بین 1 تا 10 متر زیر سطح مریخ قرار گرفته است ومساحتی تقریبا دو برابر استان سیستان و بلوچستان دارد.

یکی از پژوهشگران این طرح می‌گوید: «این مقدار یخ احتمالا از بارش برف و ته‌نشین شدن آن با مقداری گرد و غبار در طی سال‌ها و در دوره‌ای از پیشینه مریخ که محور این سیاره مایل‌تر بوده، تشکیل شده است.»

ضخامت این قطعه یخ بین ۸۰ تا ۱۷۰ متر است. بیش‌تر صفحه یخی «یوتوپیا پلتینیا» ترکیبی از برف و گل و آب است. در حالی‌که به نظر می‌رسد بیش‌تر آب مریخ تبخیر شده باشد، این قطعه یخ به لطف موقعیت خوبش در زیر زمین جا خوش کرده است و از تبخیر و تغییرات آب و هوایی در امان مانده است.

این توده یخ هم‌چنین پنجره‌ای به گذشته مریخ است. در حالی که این یخ به‌نظر می‌رسد تجمعی از برف باشد، پژوهش‌ها نشان می‌دهد ناحیه «یوتوپیا پلتینیا» به نسبت برخی نقاط کمی گرم‌تر بوده است. نمونه‌برداری از این یخ‌ها در مأموریت‌های آتی، می‌تواند دید جدیدی درباره گذشته آب و هوای مریخ به ما بدهد که هنوز تا اندازه‌ای رازآلود باقی مانده است.

۹۵/۰۹/۱۱ موافقین ۱ مخالفین ۰